רשלנות רפואית באבחון וטיפול במחלת הריקציה

אם כתוצאה מאבחון מאוחר או דחיית הטיפול במחלות הנגרמות מחיידק הריקציה
נגרמו לך נזקים חמורים ואיכות חייך נפגעה באופן משמעותי
חייג 072-3902685 או השאר פרטים בטופס להתייעצות.

אם כתוצאה מאבחון מאוחר או דחיית הטיפול במחלות הנגרמות מחיידק הריקציה נגרמו לך נזקים חמורים ואיכות חייך נפגעה באופן משמעותיחייג 072-3902685 או השאר פרטים בטופס להתייעצות.

    רִיקֶצְיָה (באנגלית Rickettsia): הוא סוג של חיידקים – טפילים תוך-תאיים של חיידקים טפילים של כינים, זבובים, קרציות וחרקים אחרים, וכל אלה עלולים להעביר את החיידק לאדם. המאגר הטבעי נמצא בקרציות וכן בחיות בר, כלבים, מכרסמים, זוחלים וציפורים. בני אדם נדבקים באקראי.

    רשלנות רפואית נפוצה בהקשר של מחלה זו מתבטאת באבחון מאוחר ודחיית הטיפול הנחוץ כתוצאה מכך.

    להלן דוגמאות נפוצות של מחלות הנגרמות מחיידק הריקציה:

    קדחת הכתמים הים תיכונית – עקיצת קרציית הכלב החומה. המחלה עונתית ומופיעה בעיקר בחודשי הקיץ. התמונה הקלינית האופיינית למחלה היא חום, כאב ראש ופריחה, פריחה מפושטת לרבות בכפות ידיים ורגליים. תסמינים נוספים הם נפיחות של בלוטות למפה, כאבי שרירים, הקאה ושלשול, חולשה ובדיקות מעבדה אופייניות.

    טיפוס אזורי (אנדמי) – מחלת חום זיהומית הנגרמת על ידי חיידק ריקציה ומועברת לאדם בעקיצת פרעוש החולדה. המחלה מתבטאת בחום גבוה, ובחלק מן החולים בתפרחת בעור.
    מחלות הנגרמות מריקציה עלולה להיות קטלניות ללא טיפול.

    קבלת טיפול אנטיביוטי באופן מידי נחשב למציל חיים, ומומלץ על פי אמות המידה הרפואיות המקובלות הן לחולים מאובחנים והן במצבים בהם קיים חשד בלתי מוכח לקיום המחלה.
    משרד הבריאות מפיץ מעת לעת חוזרים המפרטים נהלים אלו לציבור הרחב ולמוסדות הרפואיים השונים.

    איחור באבחון ובטיפול עלול להיגרם, בין היתר, עקב היעדר תשאול מספק אודות הפעילויות שקדמו להידבקות במחלה כולל מגע עם בעלי חיים, התעלמות מתסמינים המחשידים לקיומה של מחלת הריקציה, אי הפניה לבדיקות מעבדה, אי מתן טיפול אנטיביוטי במועד. איחור באבחון ובטיפול עלול לגרום לנזקים רפואיים ואף למוות.

    צלמית דוגמא לתביעה שהגשנו בנושא דוגמא לתביעה שהגשנו בנושא

    חולה בן 66 נפטר בשל כשל באבחון וטיפול במחלת הריקציה

    בימים אלו הוגשה תביעה לביהמ"ש השלום בת"א תובענה בגין רשלנות רפואית של רופאי ביה"ח כרמל, אשר חרף קיומה של קליניקה אופיינית למחלת הריקציה, כשלו באבחונה אצל המנוח, ובטיפול בה, ובכך כשלו במניעת מותו מהמחלה, בהיותו כבן 66 שנה בלבד.

    המנוח הופנה לחדר המיון על רקע חום שאינו מגיב לטיפול אנטיביוטי וחולשה קיצונית. בבדיקתו בקבלה נרשם כי הוא סובל מפרפור מהיר (עד 140), לחץ דם נמוך ופריחה פטכיאלית. בבדיקות מעבדה נצפתה אי ספיקת כליות חדה, ירידה בספירה הלבנה ואנזימי כבד פתולוגיים.

    במהלך שהותו של המנוח במיון, ובניגוד למתחייב, לא ניתן לו ייעוץ רופא למחלות זיהומיות.
    כמו כן, למנוח לא בוצע במיון כל תחקור נאות ועל כן מידע קריטי – אשר תועד מאוחר יותר ביח' לטיפול נמרץ, ולפיו היה למנוח מגע עם כלב וחולדות – לא עמד בפני צוות המיון.

    למרבה הצער, רק למחרת, באיחור מהותי של 16 שעות, הותחל הטיפול בדוקסילין (טיפול אנטיביוטי המתאים לריקציה), אך היה זה מאוחר מידי. מצבו של המנוח התדרדר, והוא הלך ודעך עד לפטירתו כשלושה ימים לאחר מכן.

    בהתאם לחווה"ד הרפואית, שצורפה לכתב התביעה, נקבע ע"י המומחית למחלות זיהומיות מטעם התובעים כי לאור הנתונים הקליניים והמעבדתיים אשר עמדו לנגד עיני הצוות הרפואי בעת הגעתו של המנוח לביה"ח, המחשבה על זיהום ריקציאלי היתה צריכה לעלות מיד עם הגיעו למיון. עוד קובעת המומחית כי במקרה זה, בשל הכשל האבחוני והאיחור הבלתי סביר של 16 שעות במתן הטיפול המתבקש, הופחתו באופן משמעותי סיכוייו של החולה להחלים.

     

     

    התייעץ עם עורכי הדין שלנו

    אנו מזמינים אותך להתייעץ עם צוות עורכי הדין שלנו על המקרה שלך