אובדן סיכויי החלמה

אם כתוצאה מאיחור באיבחון מחלה כלשהי איבדת את
סיכוייך להחלמה ואיכות חייך נפגעה משמעותית
חייג 072-3902685 או השאר פרטים בטופס להתייעצות.

    כאשר אנו חושבים על רשלנות רפואית, הדבר הראשון שעולה לרובנו לראש הוא טיפול רפואי רשלני שגרם לנזק ממשי למטופל: תרופה שלא ניתנה, בדיקה שלא פוענחה כהלכה או תלונות שלא זכו למענה. אולם רשלנות רפואית לא גורמת רק לנזק של ממש: לעיתים היא מובילה לאובדן הסיכוי להחלמה. כך למשל במצב שבו טיפול מסוים היה עשוי לסייע למטופל – אך לא ניתן לו בזמן.

    גם אם לא מדובר בהחלמה מובטחת – זו ללא ספק רשלנות רפואית חמורה. לכל מטופל מגיע סיכוי להחלמה – ואסור להשלים עם מקרים שבהם נגזל ממנו הסיכוי הזה. משרד עו"ד כספי סרור ושות' מתמחה בטיפול בתביעות רשלנות רפואית סביב אובדן סיכויי החלמה. הציבור הרחב לא תמיד מודע לסוגיה זו בחוק ובפסיקה – אבל המשפט הישראלי מעניק למטופלים שחוו רשלנות מסוג זה את האפשרות לדרוש צדק ופיצוי הולם.

    מהו אובדן סיכויי החלמה?

    במשפט האזרחי, נטל ההוכחה הוא על התובע: עלינו להוכיח את טענתו מעל לרף של 50 אחוזים. אולם במקרה של רשלנות רפואית, אותו רף תיאורטי עשוי לשחק לרעת המטופלים: ישנם טיפולים רפואיים רבים בעלי סיכויי הצלחה של 50 אחוזים, 25 אחוזים – ואף פחות מכך. בעבר טענו להגנתם רופאים שנתבעו בתביעות רשלנות רפואית כי אם סיכויי ההצלחה של טיפול אינם עולים על 50 אחוזים – הרי שהתביעה לא עומדת בנטל ההוכחה.

    על כן התייחסה הפסיקה בארץ לעניין אובדן סיכויי החלמה: מצב שבו כתוצאה מרשלנות רפואית איבד המטופל סיכוי מסוים להחלים.

    למשל, ייתכן מצב שבו חלה רשלנות רפואית שהובילה לאבחון מאוחר של מחלת הסרטן. אם החולה היה מאובחן בזמן – סיכויי ההחלמה שלו היו 60 אחוזים. כתוצאה מהאבחון המאוחר – סיכויי ההחלמה ירדו ל-20 אחוזים. אם האיחור באבחנה נובע מרשלנות רפואית, הפסיקה בישראל קובעת כי המטופל איבד כתוצאה מרשלנות רפואית 40 אחוזים מסיכויי ההחלמה שלו.

    כיצד מחשבים פיצויים במקרה של אובדן סיכויי החלמה?

    הפסיקה המרכזית בתחום אובדן סיכויי החלמה במשפט הישראלי היא פרשת פאתח משנת 1988, שנידונה בפסק הדין ע"א 231/84‏ קופת חולים של ההסתדרות‎ ‎נ' פאתח, פ"ד מב(3) 312. הדיון המשפטי כאן היה באיחור בביצוע ניתוח לטיפול בשיתוק פנים. מכיוון שסיכויי ההצלחה של הניתוח הם 30 אחוזים – נקבע בפסיקה מכוננת זו כי יוענק פיצוי בשיעור של 30 אחוזים מהפיצוי המלא.

    מכאן נקבע כי שיעור הפיצוי יחושב כך: הנזק שהוסב למטופל – כפול הסיכוי שהטיפול היה מונע את הנזק. אולם אם סיכויי ההחלמה הם 50 אחוזים או יותר – יוענק פיצוי מלא.

    הגורמים העיקריים לאובדן סיכויי החלמה

    מקרים רבים של תביעת רשלנות רפואית בנוגע לאובדן סיכויי החלמה מתמקדים באבחון מאוחר. כך למשל במחלת הסרטן, שבה אבחון מאוחר נוטה להפחית את סיכויי ההחלמה של המטופל, במקרה של מחלות לב או במקרה של מחלות כרוניות אחרות כמו סוכרת או מחלת אוטואימוניות שונות – בהן אבחון מוקדם מסוגל להפחית משמעותית את מידת הנזק למטופל. מכאן שקיים קשר הדוק בין אובדן סיכויי החלמה לבין רשלנות רפואית בבדיקות הדמיה.

    התייעץ עם עורכי הדין שלנו

    אנו מזמינים אותך להתייעץ עם צוות עורכי הדין שלנו על המקרה שלך