רשלנות רפואית במחלת הלגיונרים

אם כתוצאה מאיבחון מאוחר במחלת הליגיונרים או עקב חשיפה אליה
במוסדות ציבוריים נגרמו לך או ליקירך נזקים חמורים ובלתי הפיכים
ואיכות חייכם נפגעה משמעותית
חייג 072-3902685 או השאר פרטים בטופס להתייעצות.

אם כתוצאה מאיבחון מאוחר במחלת הליגיונרים או עקב חשיפה אליה במוסדות ציבוריים נגרמו לך או ליקירך נזקים חמורים ובלתי הפיכים ואיכות חייכם נפגעה משמעותית חייג 072-3902685 או השאר פרטים בטופס להתייעצות.

    מחלת הליגיונרים היא כינוי לדלקת ריאות בקטריאלית, אותה מחולל חיידק מסוג ליגיונלה פנאומופילה. רשלנויות נפוצות בהקשר של מחלה זו הינן אבחון מאוחר של המחלה שעשוי להוביל לסיבוכים משמעותיים, או שמירה על תנאי תברואה ירודים במתקנים ציבוריים.

    מדובר בחיידק שמתרבה בעיקר במים עומדים, בטמפרטורה שנעה בין 25 ל- 45 מעלות צלזיוס, במיוחד כשקיימים משקעי אבנית וחלודה ובהיעדר תחלופה וזרימה תקינות.

    למעשה, קיומו של החיידק מעיד במקרים רבים על תחזוקה גרועה של מערכת המים ורמת תברואה ירודה, והוא נפוץ במערכות של מים ומיזוג אויר בעיקר בבתי מלון, בספינות ובמתקני הסאונות.

    התסמינים של החולים במחלת הליגונלה כוללים חום גבוה, כאבי ראשו ושרירים, שיעול ליחתי, הקאות ושלשולים, תשישות, ערפול הכרתי ואובדן הזיכרון, נזקים לכליות ולכבד, ודלקת ריאות.

    מחלת הליגיונרים הנה קשה ומסכנת חיים, וגובה את חייהם של 5%-30% מהחולים.

    לא כל הנחשפים לחיידק יפתחו את המחלה. ישנם גורמי סיכון שמגדילים את סכנת ההידבקות וביניהם אנשים מעל גיל 65, מעשנים, אנשים הסובלים ממחלות לב וריאה כרוניות, מדיכוי מערכת החיסון בעקבות טיפולים תרופתיים או מחלות סרטן ואיידס, וכן חולי סוכרת ומטופלי דיאליזה.

    קיומם של התסמינים שפורטו לעיל בקרב חולים המשתייכים לגורמי הסיכון הללו, אמור לפי אמות מידה רפואיות מקובלות להעלות חשד לקיום המחלה ומחייב מתן טיפול אנטיביוטי מיידי. אבחון וטיפול אנטיביוטי במועד הינם קריטיים להצלת הטיפול ומצילי חיים.

    האבחון מתבצע על ידי צילום רנטגן של החזה, ובדיקות מעבדה של הדם, השתן והליחה לזיהוי חיידקי לגיונלה.

    אבחון המחלה דורש, בין היתר, תחקור מדוקדק של החולה או בני משפחתו לגבי אפשרות חשיפה לזיהום בזמן חופשה במלון, שימוש בג'קוזי וכיו"ב. במקרה של הדבקה בליגיונלה משרד הבריאות מבצע חקירה אפידמיולוגית לצורך איתור מקור ההדבקה.

    בנסיבות מסוימות עצם ההידבקות במחלה עשויה להקים למטופל עילת תביעה כנגד בית המלון או בעלי ומפעילי הג'קוזי המזוהמים, ואולם במקרים של איחור בזיהוי תסמיני המחלה והטיפול בה ע"י הגורמים הרפואיים עשויה לקום כנגדם עילת תביעה ברשלנות רפואית.

    סוגי הרשלנות הרפואית הנפוצים בהקשר של מחלת הלגיונרים:

    1. רשלנות רפואית ואבחון מאוחר: התעלמות מתסמינים וגורמי סיכון המחשידים לקיומה של מחלת הלגיונרים, אי ביצוע בדיקות נחוצות, אבחון מאוחר הגורר נזקים רפואיים ומוות לחולה.

    2. רשלנות ואי שמירה על רמת תברואה נאותה: רשלנות בתחזוקה השוטפת של מערכות המים בבתי מלון ומוסדות ציבוריים, בניגוד לנהלים, אשר גוררת זיהום במים במתקנים שונים, וחושפת את המבקרים להידבקות במחלת הליגיונרים הגורמת לנזקים רפואיים קשים כולל מוות.

    צלמית דוגמא לתביעה שהגשנו בנושא דוגמא לתביעה שהגשנו בנושא

    משרדנו הגיש לאחרונה תביעה כנגד בית מלון, אשר התרשל בכל הקשור לאחזקה ו/או חיטוי ו/או ניקוי של מערכת אספקת המים במלון, זאת בניגוד להנחיות מחלקת בריאות הסביבה במשרד הבריאות, באופן שהעמיד את אורחי המלון, וביניהם המנוח, בסיכון להדבק בחיידק הליגיונלה.

    באותו מקרה נחשף המנוח לחיידק המסוכן כאשר שהה בבית המלון בארץ. שניים עשר ימים לאחר שהייתו במלון, אושפז המנוח בבי"ח בעקבות דלקת ריאות קשה. במהלך האשפוז הדרדר מצבו עד לכשל רב מערכתי ולבסוף לפטירתו, כשהוא בן 66 שנים בלבד.

    בעקבות המקרה נשוא התביעה נערכה חקירה תברואתית בבית המלון מטעם משרד הבריאות, אשר העלתה ממצאים קשים אודות המצאות כמויות חריגות מאוד של חיידקי לגיונלה במערכות אספקת המים בחדר בו שהה המנוח.

    אם לא די בכך, התברר כי גם בחקירה קודמת, שנערכה כתשעה חודשים לפני המקרה, נמצאו ריכוזים חריגים של חיידקי ליגיונלה במערכות אספקת המים. לאור ממצאים אלה נדרש המלון לנקוט בפעולות דחופות להדברת החיידקים ומניעת הישנות הזיהום, אלא שדבר שלא נעשה.

    ההתנהלות רשלנית של הנהלת המלון עלתה למנוח בחייו.

    התייעץ עם עורכי הדין שלנו

    אנו מזמינים אותך להתייעץ עם צוות עורכי הדין שלנו על המקרה שלך